Bevordering van een leerling en communicatie
Situatieschets
De zoon van klagers, een zorgleerling als gevolg van zijn ADD en dyslexie, heeft bij zijn eindrapport te horen gekregen dat hij niet bevorderd kan worden naar VWO-4 of havo-4. De school wil hem in schooljaar 2023/2024 laten instromen in havo-3. Klagers verwijten de school dat zij ernstig tekortgeschoten is in het bieden van adequaat onderwijs, een gebrek aan ondersteuning en begeleiding van hun zoon als gevolg waarvan hij niet is bevorderd naar havo-4 en een gebrek aan communicatie. Klagers stellen dat de school in sommige gevallen in het geheel niet heeft gecommuniceerd en in veel gevallen traag heeft gereageerd. Gemaakte afspraken zijn meermaals niet nagekomen door de school.
Uitspraak
De Commissie stelt vast dat de school diverse disciplines heeft ingezet voor de zoon van klagers. De school heeft de zoon van klagers als dyslexieleerling geregistreerd en hem op grond daarvan extra tijd bij toetsen aangeboden. Het is de Commissie niet gebleken dat de school niet conform hetgeen de school heeft opgenomen over begeleiding van leerlingen in de schoolgids en daarmee niet voldaan zou hebben aan het bieden van passend onderwijs. De school voldoet aan de aan de school te stellen eisen. Klagers zijn echter onvoldoende meegenomen in de communicatie met betrekking tot begeleiding en ondersteuning van hun zoon terwijl klagers daar wel meermaals om hebben gevraagd. De Commissie meent dat de communicatie zorgvuldiger en nauwkeuriger moet. De Commissie merkt ten aanzien van de bevordering op dat zij dit terughoudend toetst. Beslissingen over het al dan niet bevorderen van leerlingen behoort tot het professionele domein van de school. De Commissie beoordeelt uitsluitend of het besluit op zorgvuldige wijze tot stand is gekomen en/of sprake is van een evident onjuiste beslissing. De Commissie stelt vast dat de zoon van klagers, gelet op zijn resultaten, niet voldeed aan de overgangsnormen. De beslissing komt de Commissie dan ook niet onredelijk voor. Klacht gegrond voor wat betreft de communicatie.
Aanbeveling
De Commissie adviseert:
- in geval van zorgleerlingen extra aandacht te hebben voor een zorgvuldige communicatie met ouders;
- een communicatieplan po te stellen zodat duidelijk is wie het aanspreekpunt is voor welke zaken en hoe de communicatie dient te verlopen.